پرسش و پاسخ زنده
صفحه اصلى





    اخبار




    تازه های پایگاه




ش
  • دسته عزاداري آيت الله العظمي وحيد خراساني و آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي به مناسبت حادثه ناگوار سامرا
  • پياده روي معظم له به مناسبت انفجار سامرا
  • بيانيه دفتر معظم له در رابطه با فاجعه انفجار سامرا
  • رحلت آيت الله شيخ رضا توحيدي (ره))
  • مراسم ختم به مناسبت رحلت آيت الله فلسفي (ره)
  • آيت الله العظمي شيخ علي فلسفي (ره)به ملکوت اعلي پيوست
  • ديدار علامه سيد سماوي تيجاني از دفتر معظم له در سوريه
  • ديدار علامه شيخ احمد عصفور از دفتر معظم له در سوريه
  • برگزاري مراسم عزاداري امام حسين (ع)در دفتر معظم له
  • برگزاري مراسم جشن به مناسبت عيد غدير در دفتر معظم له
  • برگزاري مراسم ختم به مناسبت رحلت حضرت آيت الله العظمي کوکبي تبريزي در قم
  • برگزاري مراسم ختم به مناسبت رحلت حضرت آيت الله العظمي کوکبي تبريزي در مدينه منوره
  • تشييع پيکر مطهر حضرت آيت الله العظمي کوکبي تبريزي
  • مجلس جشن به مناسبت ولادت امام رضا(عليه السلام) در دفتر معظم له
  • پياده روي معظم له در روز شهادت امام صادق (عليه السلام )
  • تعطيلي دروس حوزه به مناسبت شهادت امام صادق(عليه السلام)
  • ديدار علامه سيد حسين صدر با آيت الله العظمي تبريزي (دام ظله)
  • ديدار آيت الله مکي با آيت الله العظمي تبريزي (دام ظله)
  • ديدار علامه سيد محمد باقر مهري با آيت الله العظمي تبريزي (دام ظله)
  •    
     
       
           
     

       
     
       
           
     

    وظيفه شيعه در امر اعمال حج در صورت اختلاف ماه بين قاضي اهل سنت و شيعه چيست؟

    بسمه‌تعالي‌: در صورت احتمال موافقت حكم قاضي اهل سنت به اول ماه با واقع انجام اعمال ـ از قبيل وقوفين و غيره ـ با آنها مجزي است، والله العالم.



    امسال كه به زيارت مكه معظمه مشرف شدم اوّل مدينه منوره بوديم مدير كاروان ما موقعي كه محرم شديم و از مسجد شجره احرام بستيم با ما همكاري نكرد ما را به ماشين سقف دار سوار كرد و مي‌گفت ماشين بي‌سقف وسقف ماشين باز باشد مريض مي‌شويد خلاصه ما هم چاره‌اي نداشتيم سوار شديم با ماشين سقف‌دار در حال احرام آمدم به مكه معظمه لذا بنده خواستم كسب تكليف كنم، لطفاً بيان فرماييد تا بدانم كفاره واجب شده يا خير؟

    بسمه‌تعالي‌: چنانچه در حال احرام در روز سوار ماشين سقف‌دار شده‌ايد ـ هر چند از روي اضطرار اينكار را كرده باشيد ـ بايد يك گوسفند كفاره بدهيد و نيز اگر در شب سوار ماشين سقف‌دار شده‌ايد باز بنابر احتياط بايد يك گوسفند كفارده بدهيد، والله العالم.



    وصل كردن احراميه با سنجاق، سوزن، گره زدن جايز است يا خير؟

    بسمه‌تعالي‌: احتياط واجب اين است كه از گرده زدن لباس احرام اجتناب نمايد و احتياط مستحب نيز ترك وصل كردن لباس احرام با سنجاق و سوزن است، والله العالم.



    آيا در دست داشتن اشياء دوخته مانند: كيف، پيراهن در حال احرام اشكال دارد؟

    بسمه‌تعالي‌: در دست داشتن اشياء دوخته در حال احرام مانعي ندارد، والله العالم.



    زني براي عمره مفرده بمكّه رفته مُحرم شده ولي حيض شده است و هنوز اعمال را انجام نداده است آيا مي‌تواند با حالت احرام از مكّه خارج شود مثلاً برود جدّه؟

    بسمه‌تعالي‌: چنانچه اعمال عمره انجام نداده خروجش از مكّه اشكال دارد و بايد در مكه بماند تا اينكه عذرش برطرف شود و اعمال را انجام بدهد و در صورتيكه نتواند صبر كند تا عذرش برطرف شود مانند اينكه كاروان يا همراهان او حركت مي‌كنند و نمي‌تواند تنها بماند براي طواف و نماز آن نايت مي‌گيرد و بقيه اعمالش را انجام مي‌دهد و بعد از خروج از احرام از مكه خارج مي‌شود، والله العالم.



    خانمي در ايام حج براي آنكه بتواند اعمال را انجام دهد، از قرص استفاده كرد، ليكن در ايام عادت يا خارج آن خون مي‌بيند و نمي‌داند كه اين جريان خون تا سه روز ادامه پيدام مي‌كند يا نه؟ يا حتّي احتمال مي‌دهد كه تا سه روز ادامه پيدا نكند، در فرض داشتن صفات يا نداشتن صفات حيض، تكليف چيست؟

    بسمه‌تعالي‌: زني كه داراي عادت وقتيه است چنانچه در ايام عادت خون ببيند و احتمال بدهد تا سه روز ولو در داخل رحم مستمر است محكوم به حيض است و اگر قبل از سه روز پاك شود كشف مي‌شود كه استحاضه بوده است و نيز اگر در غير ايام عادتش خون به صفات حيض ببيند و چنانچه در غير ايام عادتش خوني ببيند كه به صفات حيض نباشد محكوم به استحاضه است هر چند تا سه روز مستمر باشد، والله العالم.



    كودك مميّزي بدون امر ولي در ميقات محرم شده و تنها سعي و تقصير را انجام داده است. تكليف او يا وليّش نسبت به بقيه اعمال چيست؟

    بسمه‌تعالي‌: چنانچه محرم به عمره مفرده شده بر احرامش باقي مي‌ماند و چنانچه تا زمان بلوغ تمام اعمال عمره مفرده را تدارك نكند بعد از بلوغ بر او واجب آنرا تدارك نمايد، والله العالم.



    شخصي عمره مفرده‌اي به نيابت از پدرش انجام داده و روز بعد به نيابت مادرش محرم مي‌شود و در اثناي آن، متوجه مي‌شود كه در عمره اوّل طواف و نماز آن را بدون وضو انجام داده است، وظيفه او در اين صورت چيست؟

    بسمه‌تعالي‌: بنابر احتياط طواف و نماز آنرا قضاء نمايد و پس از آن تمام اعمال عمره مفرده به قصد ما‌في‌الذمه انجام دهد، والله العالم.



    يكي از كارمندان سازمان حج و زيارت كه بيش از يك ماه در مكّه بوده و همين مدت از عمره قبلي او گذشته، براي كاري به جدّه مي‌رود و در برگشت، بدون احرام وارد مكه شده است، وظيفه‌اش چيست؟ بسمه‌تعالي‌: گرچه دخول در مكه بدون احرام پس از گذشت ماه قمري كه در آن ماه احرام عمره قبلي را بسته بوده جائز نيست ولي بعد از دخول مكه تكليفي ندارد، والله العالم.



    آيا در عمره مستحبي مي‌تواند هم نيّت خود داشته باشد و هم نيّت ديگري؟ مثلاً پدر و مادر و...

    بسمه‌تعالي‌: احتياط و اولي اين است كه عمره را بجا بياورد و بعد از انجام آن ثوابش را به يك نفر يا هر چند نفر كه مي‌خواهد اِهداء كند، والله العالم.



    انجام يك عمره مفرده استحبابي، به نيت خود و به نيابت تبرّعي ديگران، صحيح است يا نه؟

    بسمه‌تعالي‌: صحيح است، والله العالم.



    كودكي كه محرم به احرام عمره مفرده بود، گاهي در حال سعي مي‌دويد و گاهي به عقب برمي‌گشت و با همين وضعيّت اعمال عمره را به پايان برده است، اكنون چه وظيفه‌اي دارد؟

    بسمه‌تعالي‌: سعي او صحيح است، والله العالم.



    آيا طهارت لباس احرام يا ساير شرايط لباس نمازگزار، شرط صحتِ احرام نيز هست و آيا با ترك عمدي آن، احرام صحيح است؟

    بسمه‌تعالي‌: احرام صحيح است و لبس ازار و رداء احرام كه با شرائط لباس نمازگزار بايد باشد واجب تكليفي است و ترك آن ولو عمداً مضر به احرام نيست، والله العالم.



    آيا مي‌توان بوسيله سنجاق‌قفلي بعضي از قسمتهاي لباس احرام را به بعضي ديگر بست؟

    بسمه‌تعالي‌: مانعي ندارد، والله العالم.



    در سفر حج تمتع براي حركت از مدينه منوره به مكه مكرمه كه در ساعات پاياني روز ـ غروب خورشيد ـ شروع شد و دقايقي بعد از طلوع آن به مقصد رسيديم؛ از اتوبوسهاي مسقّف استفاده شد. از آنجا كه سفر در شب آغاز شد و فقط مدت كوتاهي از راه آفتاب بود، آيا باز هم لازم بوده كه از اتوبوسهاي بي‌سقف استفاده شود؟
    در صورتيكه مي‌بايد اتوبوس بي‌سقف و روباز مي‌شده آيا براي جبران آن عمل انجام شده حكم و دستوري وجود دارد كه انجام دهيم يا خير؟ لطفاً اين حقير راهنمايي نماييد.

    بسمه‌تعالي‌: بنابر احتياط واجب بايد از استظلال اجتناب شود و بنابر اقوي در روز بايد ترك شود و اگر اجتناب نكرد ولو مقداري از روز را ولو اضطراراً بايد يك گوسفند كفاره بدهد و بنابر احتياط در شب نيز كفاره دارد، والله العالم.



    بر چند نفر كفّاره حج (كه گوسفند مي‌باشد) واجب بود به من پول كفاره حج داده بودند. حالا من مي‌خواهم گوسفندها را به مستحق بدهم. آيا نيت من بايد اجمالي باشد يا جدا جدا نيت كنم كه فلان گوسفند مال فلان شخص است؟

    بسمه‌تعالي‌: به نحو اجمال مثل اينكه آن كس كه اول داد گوسفند اول مال آن شخص و به همين ترتيب مانعي ندارد نيت منوب‌‌عنه را بكند و آن را به فقير پس از ذبح بدهد، والله العالم.



    اگر كودك مميّزي، بدون اذن ولي مُحرم شود و در حال احرام يكي از محرّمات را مرتكب شود، كفاره آن بر عهده كيست؟

    بسمه‌تعالي‌: كفاره ندارد، والله العالم.



    اگر وليّ طفل مقلّد مرجعي باشد كه به هنگام احرام، پوشيدن لنگ و ازار را براي بانوان نيز لازم مي‌داند، آيا هنگام محرم كردن كودك غير مميّز لازم است بر او لباس احرام بپوشاند؟

    بسمه‌تعالي‌: ولي طفل طبق وظيفه خود عمل مي‌نمايد ولي در مسأله احرام زنان پوشيدن لنگ و ازار بر آنها در حال احرام بستن لازم نيست و در لباسهاي خود محرم مي‌شوند، والله العالم.



    شخصي در شب دوازدهم در مني وقوف را انجام مي‌دهد و نيمه شب شرعي از مني خارج مي‌شود و به مكه مي‌آيد و اعمال حج تمتع را انجام مي‌دهد و براي رمي جمرات بعد از ظهر دوازدهم مي‌رود مني و رمي مي‌كند آيا اشكال دارد؟

    بسمه‌تعالي‌: مانعي ندارد، والله العالم.



    1 ـ آيا خوردن برنجي كه روي آن زعفران داده‌اند براي شخص محرم اشكال دارد؟
    2 ـ خوردن گل سرخ و محمّدي براي محرم چه صورتي دارد؟
    3 ـ شخص محرم وارد مكه شد آيا مي‌تواند در روز سوار ماشين مسقف شود؟
    4 ـ شخصي براي انجام عمره مفرده به مسجد تنعيم مي‌رود و مُحرم مي‌شود آيا روز هم مي‌تواند سوار ماشين مسقف شود؟

    بسمه‌تعالي‌: 1 ـ خوردن زعفران براي محرم جايز نيست، والله العالم.
    2 ـ احتياط مستحب ترك آن است، والله العالم.
    3 ـ اگر ضرورتي باشد مانعي ندارد، والله العالم.
    4 ـ اگر ضرورتي باشد مانعي ندارد، والله العالم.



    آيا حضرتعالي ذبح قرباني حجاج را پس از مراجعت از بيت الحرام در كشور خودشان را جايز مي‌دانيد؟ خواهشمند است در صورت امكان دلايل آنرا بيان فرماييد به صورتيكه در مكه قرباني ذبح كرده باشند.

    بسمه‌تعالي‌: قرباني بايد در صورت امكان در مني باشد و اگر امكان نداشت در نزديكترين مكان به مني، بلي كفّاره محرمات احرام را مي‌تواند در وطن يا جاي ديگر اداء نمايد، والله العالم.



    در سفر حج عمره مفرده با توجه به فتواي حضرتعالي كه حاجي نبايد مسيري را بوسيله ماشين مسقف طي نمايد اين حقير به علت بي‌اطلاعي از اين فتوا و مقدور نبودن تدارك ماشين غير مسقف براي سازمان حج و زيارت مسير مدينه تا مكه را در سفر حج عمره مفرده را در شب بوسيله ماشين مسقّف طي نموده‌ام حال آيا حقير مرتكب حرام شده و آيا كفارده دارد؟ لطفاً مقدار آنرا ذكر فرماييد.

    بسمه‌تعالي‌: اگر شما مضطر به طي مسير با ماشين مسقف بوده‌ايد حتي در حاليكه از فتواي ما مطلع مي‌شديد بنابر احتياط واجب يك (گوسفند ذبح كرده به فقير) كفاره بدهيد، والله العالم.



    چند سالي است دولت عربستان با همكاري بانك توسعه اسلامي مسلخهاي جديدي در خارج مني احداث نموده كه در نتيجه ذبايح حجاج در آنها انجام و با روشهاي جديد منجمد مي‌شود و گوشت آنها جهت استفاده مسلمانان فقير و كشورهاي محروم اسلامي ارسال مي‌گردد.
    ليكن شيعيان به جهت محدود بودن اين مسلخها و فراهم نبودن شرايط و لزوم مراعات ترتيب بين اعمال روز عيد به ناچار در همان مسلخهاي قديمي كه آنها نيز خارج مني مي‌باشند ذبح مي‌كنند؛ در نتيجه گوشت بسياري از اين قرباني‌ها تلف مي‌شود "سوزانده و از بين مي‌رود".
    علاوه بر اين، عرضه حيوانهاي داراي شرايط در مسلخهاي قديم بسيار كمتر از مسلخهاي جديد است و نيز به دليل ازدحام زياد آنجا در عصر روز عيد بسياري از شيعيان عملاً ذبح را تا روز يازدهم تأخير مي‌اندازند.
    حال با اين توصيف چنانچه زائران ملزم به رعايت ترتيب در اعمال مني نباشند، بدين معني كه بتوانند قبل از رمي، قرباني و سپس حلق و تقصير كنند و از احرام خارج شوند و يا سازمان حج و زيارت به نيابت آنان از صبح روز دهم ذبح را انجام دهد، با توافق به عمل آمده با كشور عربستان مي‌توان گوشتهاي قرباني را به ايران حمل و ميان فقرا توزيع نمود، مستدعيست نظر مبارك را در اين خصوص مرقوم فرماييد.

    بسمه‌تعالي‌: رعايت ترتيب در اعمال مني لازم است و امر مذكور در سؤال مجوز ترك ترتيب نمي‌شود، والله العالم.



    كسي كه روزه قضاي رمضان به ذمّه‌اش است آيا مي‌تواند براي روزه غير اجير شود و يا تبرّع روزه غير نمايد يا نه؟

    بسمه‌تعالي‌: براي ديگري مي‌تواند اجير شود و تبرّع از غير صحيح نيست، والله العالم.



    با توجه به اينكه به هنگام اعزام زائران به حج معاينات پزشكي صورت مي‌پذيرد و كساني كه توانايي جسمي ندارند در معاينات پذيرفته نمي‌شوند، آيا مردودين معاينات پزشكي كه تاكنون هم، راه براي آنان باز نبوده، همچنان استطاعت شرعي دارند؟ يا آنكه با پذيرفته نشدن، استطاعت هم تحقق نمي‌يابد؟

    بسمه‌تعالي‌: چنانچه افراد مزبور از جهت مرضي كه دارند توان رفتن به حج را ندارند و از اين جهت از رفتن آنها به حج ممانعت مي‌شود افراد مزبور بايد كسي را نائب بگيرند كه از طرف آنها حج را انجام دهد، والله العالم.



    آيا كساني كه در معاينات پزشكي رد مي‌شوند، مي‌توانند در زمان حيات خود فرد ديگري را بعنوان نايت اعزام كنند يا نه؟

    بسمه‌تعالي‌: حكم آن در جواب سابق بيان شد، والله العالم.



    1 ـ خواهشمند است بفرماييد كسي كه نائب است آيا در طواف و سعي مي‌تواند سوار بر چرخ شود و طواف و سعي خود را انجام دهد؟ 2 ـ آيا نائب مي‌تواند در رمي جمرات نائب بگيرد؟ 3 ـ آيا مي‌تواند بجهت ازدحام جمعيت طواف حج و سعي و طواف نساء را پيش از وقوف در عرفه انجام دهد؟

    بسمه‌تعالي‌: 1و2 ـ چنانچه براي نائب در آنجا عذر عارض شد طواف و سعي با چرخ و نيز نائب گرفتن براي رمي جمرات مانعي ندارد، والله العالم. 3 ـ در فرض سؤال تقديم طواف حج و سعي و طواف نساء بر وقوف جايز نيست، والله العالم.



    كسي كه در مني قرباني را به سمت قبله ذبح نكرده آيا در وطن مي‌تواند و يا بايد در مني ذبح نمايند.

    بسمه‌تعالي‌: چنانچه از روي فراموشي قرباني را بغير سمت قبله ذبح نموده يا از روي جهل به حكم اينكار را كرده يا به جهتي ذبح كرده كه اعتقاد داشت جهت قبله است بعد ملوم شد اينطور نيست، قرباني كه ذبح نموده صحيح است و اعاده ندارد و چنانچه جهت قبله را نمي‌دانست و با تمكن از سؤال از ديگران سؤال نكرد و حيوان را ذبح نموده بغير سمت قبله، در اينصورت بايد در سال بعد در مني قرباني كند، والله العالم.



    زني نائب است براي اعمال حج ولي از اول عذر نداشته حالا عذر پيدا كرده و نمي‌تواند خودش رمي جمرات كند مي‌تواند نائب بگيرد؟

    بسمه‌تعالي‌: مانعي ندارد، والله العالم.




    طرح سؤال
    بهترين شرايط كاوش در پايگاه: Internet Explorer versions [5.5+] & 800 x 600 screen resolution/16 bit color to up  

     سایت رسمی دفتر حضرت آیه الله العظمی شیخ میرزا جواد تبریزی (دام ظله)

    دفتر قم: ميدان شهدا، خيابان معلم ، کوچه 25 ، پلاک 25 ، تلفن: 7743939- 7744286-7733419

    موسسه دار الصدیقه الشهیده (س): قم، دورشهر(خیابان شهید فاطمی)،کوچه28، پلاک 37 ، تلفن:7745723

    © 2004 - 2006  www.farsi.tabrizi.org  All rights reserved webmaster@tabrizi.org